Minggu, 10 Februari 2013

Browse Manual » Wiring » » » Mengenal Dekat si Gele

Mengenal Dekat si Gele



Ganja (InggerisMarijuana) berasal dari pada sejenis pokok hem yang bergelar Cannabis sativa syn. Cannabis indica. Perkataan "Ganja" berasal dari bahasa Sanskrit yang memberimaksud "Resin/getah dari pokok berserabut". Ganja merujuk kepadadaun, batang, bunga dan biji benih kepada pokok Kanabis tersebut yangmengandungi resin dan selalunya dikeringkan (dengan menyalai) dahulu sebelumdigunakan. Ganja selalunya berwarna kehijauan hingga keperangan, dengan berbautengit dan boleh dimakan atau dihisap (tanpa atau bersama tembakau).
Ganja adalahtumbuhan budidaya penghasil serat, namun lebih dikenal karena kandungan zatnarkotika pada bijinya, tetrahidrokanabinol (THC, tetra-hydro-cannabinol)yang dapat membuat pemakainya mengalami euforia (rasa senang yangberkepanjangan tanpa sebab).
Ganja menjadisimbol budaya hippies yang pernah populer di Amerika Serikat. Hal ini biasanyadilambangkan dengan daun ganja yang berbentuk khas. Selain itu ganja dan opiumjuga didengungkan sebagai simbol perlawanan terhadap arus globalisme yangdipaksakan negara kapitalis terhadap negara berkembang. Di India, sebagianSadhu yang menyembah dewa Shiva menggunakan produk derivatif ganja untukmelakukan ritual penyembahan dengan cara menghisap Hashish melalui pipaChilam/Chillum, dan dengan meminum Bhang.
Bahan kimiapsikoaktif utama dalam marijuana ialah delta 9 tetrahydrocannibinol(THC). Ganja juga mengandungi banyak cannabinoid lain yang berkaitandengan THC. THC bersifat lilpofilik ( lilpophilic ) dan disimpan dalamlemak badan. Ini adalah antara sebab mengapa pengguna ganja kurang mengalamisimptom tarikan ( withdrawal ). THC mengambil masa berminggu mingguuntuk keluar dari badan manusia. THC mengikat pada reseptor CB1 yang dijumpaidi beberapa bahagian badan. CB1 banyak terdapat di ganglia basal dan sistemlimbik (sekumpulan struktur otak, termasuk amigdala, hipokamus dan hipotalamusyang berkaitan dengan aktiviti seperti autonomi, emosi, dan tingkah laku),selain ditemui di serebelum, dan sistem pembiakan manusia.
Reseptor CB2pula dijumpai dalam zon peralihan limpa dan tiada reseptor CB2 dalam sistemsaraf pusat (CNS). Apa yang menarik ialah jika dadah menjadikan CB2 sebagaisasaran, sudah pastilah penggunaan ganja dalam perubatan tidak mendatangkankesan kesan psikotropik. Tiada reseptor CB dijumpai dalam medula, bahagian otakyang mengawal pernafasan dan fungsi jantung. Kekurangan reseptor CB di medulaadalah punca mengapa pengguna ganja tidak mudah mati jika terlebih dos. NeilGoodman menyebut,
" Both subtypes (CB1 andCB2) belong to the seven transmembrane spannir receptor family with a sevena-helices spanning the cell membrane. The intracellular loops of the receptorprotein are involved with the G-proteins responsible for the transduction ofthe intercellular signal. This G-protein-coupled receptor causes the inhibitionof the enzymatic activity of adenylate cyclase responsible for the productionof cyclic adenosine monophosphate (cAMP) in the cell." [Neil Goodman,2003, erowid.org].
Reseptor CBterletak di dalam neuron presinaps. Seperti kata Kreitzer dan Regehr, apabilasalah satu penghantar biasa seperti glutamat atau GABA meransang neuronpostsinaps, neuron tersebut membebaskan bahan kimia cannabinoid (contohnya anandamide atau 2-AG). Penghantar tersebut kemudiannya kembalikepada neuron presinaps bagi mengurangkan penghasilan cannabinoid buatsementara waktu.
THC bolehmerencat keplastikan sinaps otak. Ini adalah disebabkan reseptor CB1 mengubahkeplastikan sinaps bersandar cAMP dan seterusnya menghalang pengambilan sinapsbaru dengan cara merencat penghasilan cAMP.
Pengambilan danmemiliki ganja adalah haram di kebanyakan negara, dan telah diselubungikontroversi mengenai penggunaannya dalam perubatan. Ganja mengandungi lebih 420bahan kimia dan kesannya kepada manusia bergantung kepada individu dan situasi.Ini menyebabkan kesan ganja agak sukar untuk diperhati dan dikaji.
Pokok ganjaialah herba tahunan yang tergolong dalam genus dioecious, keluarga Cannabaceae,dan order Rosales (dahulunya order Urticales). Dalam mengelaskanpokok ganja, kontroversi filogenetik berlaku sama ada pokok ganja yangditanam/dibiak datang dari satu spesis (Cannabis sativa) atau daripelbagai spesis (Cannabis indica, Cannnabis ruderalis atau Cannabisamericana).
Pokok ganjaboleh hidup dalam pelbagai iklim. Tumbuhan ini mempunyai serabut yang kuat yangdikenali sebagai gentian hem dan digunakan dalam industri tekstil. Biji pokokganja digunakan sebagai makanan burung mempunyai kandungan protein, asid lemakrantai panjang dan tenaga yang tinggi. Pokok ganja mengandungi bahanhalusinogenik dan bahan kimia aktif psikoaktif dan psikologi lain seperti cannabinoid.Putik/pucuk dan daunnya boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan rekreasi.Penyediaan sebegini dipanggil Ganja. Ganja digunakan dengan cara menelannyaatau dengan cara menghisap bersama tembakau atau tanpa tembakau. Ada juga kejuyang dihasilkan berasaskan lemak ganja. Di beberapa negara di Eropah memberilembu tenusu makanan dari pokok kanabis kerana dipercayai ianya menggalakkanpengeluaran susu.

Fisiologi pokok ganja
Pokok ganjamembiak melalui percantuman seks. Pokok betina akan mengeluarkan putik yangboleh menghasilkan ratusan biji benih. Pokok jantan matang lebih awal daripadapokok betina. Walaupun gen menentukan jantina pokok, faktor sekeliling turutterlibat. Misalnya hermaphrodyte asli mempunyai dua jantina dan keduaduanya mandul. Namun, organ seks hermaphrodyte bukan asli bolehberfungsi sepenuhnya. Pendekatan ini digunakan dalam menyediakan biji benihkomersil. Biji benih betina dihasilkan dengan merawat hermaphrodytebetina yang kekurangan gen jantan dengan hormon.
Pokok ganjaboleh mengadakan proses fotosintesis, jadi pembesaran pohon ini tidakbergantung kepada pusingan malam untuk menyerap karbon dioksida. Pokok ganjaberupaya untuk berada dalam keadaan cerah selama 24 jam sehari (biasanya denganbantuan cahaya lampu), walaubagaimana pun penanam pokok ganja menggalakkantempoh rehat (gelap) supaya pokok tersebut tidak tertekan ( overstress). Pokok ganja mula berbunga apabila kegelapan melebihi 11 jam sehari dan bolehkekal sehingga 6 minggu.

Pemanfaatan
Tumbuhan ganjatelah dikenal manusia sejak lama dan digunakan sebagai bahan pembuat kantungkarena serat yang dihasilkannya kuat. Biji ganja juga digunakan sebagai sumberminyak.
Namun demikian,karena ganja juga dikenal sebagai sumber narkotika dan kegunaan ini lebihbernilai ekonomi, orang lebih banyak menanam untuk hal ini dan di banyak tempatdisalahgunakan.
Di sejumlahnegara penanaman ganja sepenuhnya dilarang. Di beberapa negara lain, penanamanganja diperbolehkan untuk kepentingan pemanfaatan seratnya. Syaratnya adalahvarietas yang ditanam harus mengandung bahan narkotika yang sangat rendah atautidak ada sama sekali.
Sebelum adalarangan ketat terhadap penanaman ganja, di Aceh daun ganja menjadi komponensayur dan umum disajikan.
Bagipenggunanya, daun ganja kering dibakar dan dihisap seperti rokok, dan bisa jugadihisap dengan alat khusus bertabung yang disebut bong.

Budidaya
Tanaman iniditemukan hampir disetiap negara tropis. Bahkan beberapa negara beriklim dinginpun sudah mulai membudidayakannya dalam rumah kaca.
SYARAT PERTUMBUHAN
Iklim
1) Tanaman Ganja tumbuh subur pada kondisi tanah yang lembab
2) Pada umur 2,5 sampai 7 bulan atau lebih tanaman Ganja memerlukan sinar
    matahari. Dengan kata lain penanaman ganja dilakukan ditempat yang
    terbuka sehingga mendapat sinar matahari sepanjang hari.
3) Suhu udara optimum untuk budidaya tanaman ganja antara 20-35 oC.

 Media Tanam
1) Tanaman ganja paling cocok ditanam pada tanah yang subur, gembur dan
     banyak mengandung humus.
2) Tekstur tanah yang baik adalah lempung berpasir, liat berpasir dan tanah
     laterik.
3) Tanaman ganja dapat tumbuh pada keasaman tanah (pH) sekitar 4,3-7,4.
     Tetapi keasaman tanah (pH) optimum untuk ganjaadalah 6,8-7,0.
 Ketinggian Tempat
1) Jahe tumbuh baik di daerah tropis dan subtropis dengan ketinggian 0-
    2.000 m dpl.
2)   Di Indonesia pada umumnya ditanampada ketinggian 0 - 1500 m dpl.

DAFTAR PUSTAKA

1) Anonimous. 1994. Hasil Penelitian Dalam Rangka Pemanfaatan Pestisida
    Nabati. Prosiding Seminar di Bogor 1 – 2 Desember 1993.Balai Penelitian
    Tanaman Rempah dan Obat. Bogor.
2) Anonimous. 1989. Vademekum Bahan Obat Alam. Departemen Kesehatan
    Republik Indonesia. Jakarta



1 komentar:

  1. gan mau tanya tembakau sama gele beda nya apa. sama-sama berasap kan

    BalasHapus